Hoe werkt een zoekmachine?

Je voert een zoekopdracht in bij Google, drukt op zoeken en hup, er verschijnen eindeloos veel organische zoekresultaten voor jouw specifieke zoekopdracht. Maar hoe werkt dit eigenlijk?

Het weergeven van zoekresultaten is eigenlijk de laatste stap. De eerste stappen zijn al gedaan voordat je iets hebt ingetypt in Google. Als SEO specialist, marketing manager of als ondernemer die graag beter gevonden wil worden in Google is het belangrijk om te begrijpen hoe een zoekmachine, of Google in dit geval, werkt.

Stap 1: Het crawlen van internet

De eerste stap van het proces is het crawlen van websites en pagina’s. Zoekmachines ‘crawlen’ het internet door middel van webcrawlers (ookwel ‘spiders’ of ‘bots’). Dit zijn computerprogramma’s die automatisch websites bezoeken en nieuwe pagina’s en websites ontdekken. Het startpunt voor het crawlproces is een lijst met websites uit eerdere crawls die door website eigenaren zijn verstrekt. De webcrawlers lezen de informatie op de pagina’s en sturen dit terug naar hun servers. Dan volgen de crawlers de links op de pagina’s om zo nieuwe pagina’s te ontdekken. Zo wordt het internet afgespeurd.

Stap 2: Indexeren

Nadat websites en pagina’s gecrawld zijn worden individuele pagina’s geïndexeerd. De zoekmachine “leest” de content op de pagina en probeert te beoordelen waar de pagina over gaat. Content is in dit geval een breed begrip. De zoekmachine kijkt niet alleen naar de tekst op de pagina, maar ook naar de alt-tekst bij afbeeldingen, pagina titles, headers en link teksten. Wanneer een zoekmachine leest dat een pagina niet geïndexeerd mag of kan worden (hint: noindex tag), dan zal de pagina ook niet in de index verschijnen

Ergens tussen het crawlen en indexeren wordt ook beoordeeld of de pagina dubbel is (een kopie van een andere pagina of ‘duplicate content’). Wanneer een pagina als dubbel wordt aangemerkt wordt deze pagina minder vaak gecrawld door de zoekmachine.

Stap 3: Uitleveren en ranken

De laatste stap is het uitleveren van pagina’s op basis van een zoekopdracht. Op het moment dat iemand in een zoekmachine een zoekopdracht invoert, kijkt de zoekmachine in haar index en laat relevante resultaten zien. De volgorde van de resultaten (de ranking) wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Een zoekmachine probeert het best mogelijke antwoord te laten zien op de zoekvraag. De resultaten moeten dus inhoudelijk van hoge kwaliteit zijn. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de gebruikerservaring. De resultaten worden afgestemd op de taal, het device, de locatie van de gebruiker, de pagina snelheid, veiligheid etc.

Wat kunnen we hiervan leren

Hoewel zoekmachines niet vrij geven hoe het proces precies werkt kunnen we wel een punten benoemen die belangrijk zijn om te onthouden. Het belangrijkste is misschien wel dat je je moet beseffen dat een computerprogramma het proces uitvoert. Ook al is het zeer geavanceerd, een computerprogramma heeft beperkingen.

  • Externe links zijn belangrijk.
    Zonder externe links kan een webcrawler een website of pagina niet vinden. Zorg er dus voor dat je je website indient bij de zoekmachine. Upload ook een sitemap. De website aanmelden kan voor Google via Google Search Console, voor Bing kan het via Bing Webmaster tools.
  • Zorg dat de zoekmachine toegang heeft.
    Er zijn verschillende redenen waarom een webcrawler een pagina niet kan zien, bijvoorbeeld doordat de pagina geen interne links heeft, geblokkeerd wordt door robots.txt of omdat er een noindex op de pagina staat. In dat geval zal de pagina niet of niet goed in de zoekresultaten verschijnen.
    Optimaliseer de pagina voor zoekmachines
  • Gebruik de middelen die je tot je beschikking hebt om een zoekmachine te laten begrijpen waar een pagina over gaat. Zorg voor een goede titel (h1) voldoende tekst, gebruik alt-teksten bij afbeeldingen en video’s (een robot kan een afbeelding niet ‘zien’) en optimaliseer de pagina titel. Je kunt ook gebruik maken van structured data.

Recommended Posts