Adverteren in zoekmachines

Search Engine Advertising (SEA) is succesvol in te zetten voor elk bedrijf. Consumenten zoeken nou eenmaal online naar producten, diensten en bedrijven. Adverteren in zoekmachines maakt het mogelijk direct zichtbaar te zijn voor relevante zoekopdrachten en kan perfect gestuurd worden om onnodige budget verspilling tegen te gaan.

Aspire Digital neemt voor jou het gehele SEA management uit handen en zorgt voor een rendabele SEA strategie om jouw organisatiedoelen te bereiken.

Zij gingen je voor

Onze SEA werkwijze: controleerbaar & schaalbaar

Adverteren in zoekmachines maakt het mogelijk snel op grote schaal te adverteren. Helaas loop je dan het risico dat je onnodig veel budget spendeert aan zoekwoorden die niet of weinig bijdragen. Daarom kiezen we voor een werkwijze waarbij we kleinschalig leren en pas met bewezen resultaat opschalen en automatiseren.

sea werkwijze

1. Doel en SEA strategie

Zonder duidelijke doelen kunnen we niet meten of we de juiste resultaten behalen. De eerste stap is daarom om samen doelen op te stellen. Dit kan gericht zijn op toename van totale verkoop, groei per productcategorie, naamsbekendheid of zo veel mogelijk website verkeer. De doelen bepalen welke strategie we hanteren en welke advertentievormen ingezet gaan worden, bijvoorbeeld tekstadvertenties en/of shopping advertenties.

2. Inventarisatie & Setup

De tweede stap is het inrichten van een schaalbare advertentie structuur. Zoekwoordonderzoek vormt hierbij de eerste input. Daarbij kijken we ook naar de benodigde technische middelen zoals productfeeds en metingen en de optimale inrichting van de accounts. Dit legt de basis voor de advertentie setup.

3. Experimenteren en opschalen

In de derde stap starten we met adverteren. Afhankelijk van de grote van het account beginnen we met adverteren op een volledig portfolio of beginnen we kleinschalig, voordat we opschalen. Het analyseren van resultaten en het vervolgens bijsturen van de campagnes is altijd onderdeel van de werkzaamheden. We houden je hiervan op de hoogte middels een wekelijkse of tweewekelijkse (video)meeting.

4. Evaluatie

Tijdens een kwartaalmeeting kijken we terug wat er in het afgelopen kwartaal is gebeurd, wat de resultaten zijn en wat we kunnen doen om de resultaten verder verbeteren. Daarbij bespreken we ook of de gestelde doelen nog relevant genoeg voor de organisatie.

Ons doel is jouw succes

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op. We zijn benieuwd naar je ambities!

Twijfel je nog?

Ben je nog niet overtuigd? Misschien dat onze klanten je wel kunnen overtuigen. Bovendien kun je altijd een vrijblijvend adviesgesprek met ons inplannen.

We waren met spoed op zoek naar iemand met zowel doe- als denkkracht op het gebied van SEO en SEA. Aspire Digital schakelde snel, kwam binnen no time met een duidelijke offerte en een stappenplan. De korte communicatielijnen, het echt goed meedenken vanuit onze branche, de positief kritische blik (altijd erop gericht of iets beter/efficiënter kan), de data-gerichte focus en de diepgaande kennis op het gebied van SEO en SEA kwamen als geroepen.
Muntstad
Automotive sector

Veelgestelde vragen over adverteren in zoekmachines

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, wat in het Nederlands ‘Adverteren in zoekmachines’ betekent. Je zult in artikelen ook regelmatig de term ‘SEM’ voorbij zien komen. Dit staat voor Search Engine Marketing ofwel Zoekmachine marketing. SEA is hier onderdeel van, net als SEO.

Adverteren in zoekmachines is best een complex systeem. Om het simpel samen te vatten werkt werkt adverteren in zoekmachines als volgt:
Als adverteerder ga je naar een advertentieprogramma zoals Google Ads. In dit programma maak je advertenties en koppel je die aan bepaalde zoekwoorden. Ook geef je aan hoeveel je zou willen betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Je maakt op deze manier een set voorwaarden voor het inkopen van advertentieruimte in de zoekmachine.

Wanneer iemand vervolgens een zoekopdracht intypt kijkt de zoekmachine welke adverteerders advertentieruimte willen inkopen voor die specifieke zoekopdracht. Door middel van een veiling wordt op dat moment bepaald welke advertenties worden weergeven. Wanneer jouw advertentie en bod goed genoeg zijn win je de veiling en wordt jouw advertentie weergeven.

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Via dit platform kun je tekstadvertenties, shopping advertenties en display advertenties maken die vervolgens worden weergegeven in het netwerk van Google. Wanneer je in Bing wil adverteren gebruik je Microsoft Advertising.

Wat adverteren op Google kost is niet zo te zeggen. Dit is namelijk helemaal afhankelijk van de zoekwoorden waarop je adverteert, hoe relevant je website is voor deze zoekwoorden, hoeveel mensen op je advertentie klikken. Je kunt de kosten vooraf inperken door een maximaal dagbudget in te geven.

Het kan voorkomen dat je je eigen advertenties in Google niet ziet. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Enkele voorbeelden:
Je hebt je eigen IP of locatie uitgesloten in de campagne.
Het dagbudget is verbruikt waardoor er geen advertenties meer worden weergegeven.
De advertentie of het zoekwoord is nog niet goedgekeurd of niet meer actief.
Je valt buiten de doelgroep / je bent als zoeker niet relevant genoeg.

Er zijn nog vele redenen te bedenken waarom jij de advertentie niet ziet maar dat is niet altijd een probleem. Heb je het idee dat het toch niet helemaal klopt? Neem gerust contact op, dan kijken we even met je mee.