google community feed

Een nieuwe feature in Google Maps: de community feed.

Google werkt altijd aan manieren om je nog betere zoekresultaten te geven of je van relevantere informatie te voorzien. Met de Google Maps ‘Community feed’, maakt Google hierin weer een stap.

De community feed geeft je de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de nieuwste, hipste en populairste plekken bij jou in de buurt. Je kunt de community feed vinden in de Google Maps app, onder het tabblad ‘Explore’ of ‘Verkennen’. Deze functie wordt op dit moment wereldwijd gelanceerd voor iOS en Android.

Hoe werkt de community feed?

Dagelijks wordt er ongelofelijk veel informatie gepost op Google Maps zoals reviews, foto’s en informatie uit Google Mijn Bedrijf accounts. Dit is de basis voor de Community Feed. De Community Feed werkt zoals sociale netwerken: je krijgt als gebruiker de meest recente reviews, foto’s en posts te zien van mensen en bedrijven die je volgt. Zo kun je eenvoudig nieuwe activiteiten en plekken ontdekken bij jou in de buurt.


Nuttig voor bedrijven

Volgens Google helpt de community feed om bedrijven en klanten met elkaar te verbinden. Uit de testen van Google bleek dat posts van bedrijven 2 x zo veel bekeken werden. Een flinke toename in lokale zichtbaarheid dus. Als je Google Mijn Bedrijf gebruikt zorgt de community feed ervoor dat meer mensen je nieuwe services, producten en openingstijden kunnen zien. Handig en helemaal gratis dus.


Community Feed Advertising?

Google heeft nog helemaal niet gesproken over advertentiemogelijkheden voor de community feed. Momenteel kun je dus alleen in Google Maps adverteren d.m.v. lokale zoekadvertenties. Met deze advertentievorm zorg je voor zichtbaarheid in Google Maps wanneer iemand zoekt naar bedrijven in de buurt. Omdat dit gericht is op lower-funnel zoekopdrachten (koopfase of ‘do’ fase) zou het me niet verbazen als Google in de toekomst ‘community feed advertising’ toevoegt.

Hoe dan? Misschien door Google Mijn Bedrijf posts als advertentie toe te voegen aan de feed van gebruikers. Als targeting zou gebruik gemaakt kunnen worden van bedrijfscategorieën uit Google Mijn Bedrijf. Zo wordt de post gepromoot bij gebruikers die soortgelijke bedrijven volgen. Een andere optie zou targeting op basis van affiniteitscategorieën kunnen zijn. De koppelingen die nodig zijn om dit mogelijk te maken zijn er namelijk al. Dit zou bedrijven de mogelijkheid geven om ook hoger in de funnel zichtbaar te worden. Ben benieuwd!

Recommended Posts