onstabiele zoekwoordposities

Fluctuerende rankings en wat je er mee moet doen

Iedereen die zich bezighoudt met SEO en actief zoekwoordposities monitort zal het meegemaakt hebben: je rankt een hele tijd hartstikke goed met een zoekwoord en na een wekelijkse update is het zoekwoord gezakt in de rankings. In dit blog lees je over ranking fluctuaties en wanneer je actie moet ondernemen.

Ranking flux

Wanneer je regelmatig je zoekwoordposities monitort, zeker op dag niveau, zul je zien dat de posities van zoekwoorden nogal kunnen variëren. De ene dag rank je op positie 12, de dag erna kan het positie 20 zijn, dan weer 17 en daarna weer positie 11. Dit soort fluctuaties heet ranking flux en komt vooral voor bij zoekwoorden die buiten de top 5 vallen. De top 5 is over het algemeen wat stabieler naarmate een zoekwoord langer in de top 5 staat. In het kort:

  • Ranking flux is het regelmatig wisselen van ranking positie
  • Ranking flux komt vaak voor bij ‘lager’ rankende zoekwoorden’
  • Ook in de top 5 komt het voor, vooral bij nieuw verkregen posities of bij actualiteiten

Wat doen bij fluctuerende rankings?

  1. Bekijk verschillende termijnen.
    Wanneer je je rankings bekijkt op dagniveau is de stap om eens op een langer termijn te kijken. Het is in het algemeen sowieso niet erg nuttig om zoekwoordposities op dagniveau met elkaar te vergelijken. SEO is een langdurig proces waarbij het zinvoller is om op week of maandniveau te kijken naar zoekwoordposities. Zie je daar ook ranking fluctuaties groter dan ongeveer 4 tot 5 plekken bij zoekwoorden die al meerdere maanden hoge posities hebben? Onderzoek dan verder.

  2. Onderzoek de concurrentie.
    Om er controleren of het aan jou ligt en niet aan Google kun je jouw zoekwoordposities vergelijk met je concurrentie. Zie je dat dat zoekwoordposities van de concurrentie ook erg fluctueert? Dan is de kans groot dat je niks verkeerds hebt gedaan. Wanneer je vermoedt dat het de ‘schuld’ is van Google is het wel verstandig om na te gaan of je geen Google update gemist hebt.

  3. Controleer organisch verkeer. 
    Het is goed om te kijken wat het effect van de fluctuerende rankings op het organisch verkeer is. Waarschijnlijk volg je 1 zoekwoord terwijl het verkeer afkomstig is van veel long tail zoekwoorden. Daarbij houdt de tooling ook geen rekening met gepersonaliseerde resultaten op basis van locatie of eerdere interesse. Controleer daarom of de fluctuaties in rankings ook tot een verandering van organisch verkeer leiden. Kijk daarbij naar het totale organische verkeer en verkeer op URL niveau. Zie je hier een duidelijke afname? Dan kan er wat aan de hand zijn.

  4. Bekijk verschillende zoekwoorden / categorieën.
    Wanneer je ziet dat ranking fluctuaties binnen specifieke groepen zoekwoorden / categorieën vallen is dit aanleiding om dieper te onderzoeken. Heb je bijvoorbeeld een webshop en zie je dat alle zoekwoorden stabiel zijn maar een bepaalde (sub)categorie veel fluctueert, dan kan het zijn dat je last hebt van interne concurrentie of zoekwoord kannibalisatie. Dit kan ontstaan wanneer je verschillende pagina’s hebt die over ongeveer hetzelfde onderwerp gaan (of door Google als hetzelfde onderwerp worden geclassificeerd). Bekijk in dat geval naar de rankende URLs voor dat specifieke zoekwoord in je monitortool of in Search Console. Zie je hier verschillende URLs voor hetzelfde zoekwoord ranken? Kijk dan of je dit kunt oplossen.

  5. Controleer of het structureel daalt.
    Als je uit je onderzoek kunt zien dat je toch een structurele daling ziet (ranking flux waarbij het gemiddelde steeds slechter wordt), is het verstandig om diepgaand onderzoek te doen. Een structurele daling betekent namelijk dat er ergens echt iets mis is. Misschien hanteer je niet de juiste strategie of is er een wijzigingen niet goed doorgevoerd. Onderzoek daarom welke aanpassingen er zijn gedaan op technisch vlak in periode sinds de daling is ingezet. Ga ook na welke content is toegevoegd en welke nieuwe links er zijn ontdekt door Google.

Hulp nodig?

Signaleer je structurele daling en kun je niet helemaal achterhalen hoe het komt? Wij helpen je graag met een SEO audit!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *