13/082020 Beter zichtbaar in Google Maps

Als ondernemer is kan het heel nuttig zijn om je zichtbaarheid in Google Maps te vergroten. Vooral als je in grote mate afhankelijk bent van lokale zoekvraag of lokale markt. Onderzoek wijst uit dat zoekopdrachten met lokale intentie een zeer hoge conversieratio hebben (>75%) In dit blog lees je hoe je kunt ontdekken of Google Maps voor jou relevant is en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf vaker wordt getoond.

Is het relevant voor jou?

Je kunt zelf eenvoudig nagaan of local search interessant is voor jou. Kijk simpelweg tijdens het zoekwoordonderzoek naar plaatsgebonden zoekopdrachten, zoals bijvoorbeeld ‘Vegetarisch restaurant Amsterdam’. Je kunt het ook gewoon in Google testen: zoek naar iets dat past bij jouw product of dienst en kijk of de “local pack” verschijnt zoals in de onderstaande afbeelding.

Voorbeeld van een zoekopdracht met lokale zoekresultaten

De afbeelding hierboven laat een simpel voorbeeld zien. Ik zocht naar ‘fietsenmaker’ en Google laat me in de ‘local pack’ lokale bedrijven zien. Dit wordt getoont omdat Google begrijpt dat het niet erg nuttig is om mij een fietsenmaker uit Limburg te laten zien.

Google Mijnbedrijf

Oke, je hebt ontdekt dat het voor jou relevant zou zijn om een goede lokale zichtbaarheid te hebben. En nu? De eerste stap is er voor zorgen dat je een gratis Google MyBusiness account aanmaakt voor je bedrijf.

Bij de eerste stappen van het maken de pagina wordt gevraagd een aantal bedrijfsgegevens in te vullen zoals de naam, het adres, openingstijden, contactgegevens en het websiteadres. Ook kun je een korte beschrijving, foto’s en een categorie toevoegen. Welke opties er precies zijn is afhankelijk van het soort bedrijf. Zorg voor duidelijke, eerlijke en up-to-date informatie.

Ranking factoren in Google Maps

Het algoritme van Google Maps werkt op een andere manier dan de normale zoekresultaten. Dit onderzoek geeft een weergave van de factoren die relevant zijn voor zichtbaarheid in Google maps. Het is niet belangrijk om precies te weten hoe elk individueel puntje bijdraagt aan je zichtbaarheid. Het is wel belangrijk om te begrijpen tegen welke ‘meetlat’ Google dit legt.

Het algoritme kijkt naar 3 elementen:

  1. Relevantie, wat kijkt naar hoe relevant een bedrijf is voor de zoekopdracht.
  2. Afstand, waarbij wordt gekeken hoe ver/dichtbij de fysieke locatie van het bedrijf is ten opzichte van de locatie van de ‘zoeker’
  3. Prominentie, waarmee ze proberen te bekijken hoe prominent een bedrijf is binnen een bepaalde regio.

Hoe optimaliseer je voor Google Maps

Op basis van de rankingfactoren en de 3 elementen van het algoritme kunnen we op een eenvoudige manier uitleggen hoe je optimaliseert voor Google Maps.

Verbeter je relevantie

Op de eerste plaats is het belangrijk dat je er zeker van bent dat alle informatie uit je Google My Business account klopt. Zorg dat je een duidelijke en volledige uitleg geeft van hetgeen je doet. Dat zorgt er voor dat je relevant bent. Let wel op dat je hier niet je dienst of productaanbod niet te ver ‘op rekt’. Stel dat je dan wel zichtbaar bent, ben je niet echt relevant en is de kans op conversie veel lager.

Verhoog je prominentie

Je prominentie kun je verhogen door meer bedrijfsreviews te ontvangen op je Google Mijnbedrijf profiel. Daarbij is het aantal reviews, de totale score, het sentiment en de kwaliteit van de reviews belangrijk. Een 4 sterren beoordeling met een goede motivatie in tekst is meer waard dan een 5 sterren review zonder. Neem ook de tijd om zelf te reageren op reviews. Dit verbetert je zichtbaarheid en helpt potentiële klanten te overtuigen.

Om meer reviews te krijgen zul je actief klanten moeten benaderen. Voor meer succes is het verstandig pas om reviews te vragen wanneer je persoonlijk contact hebt gehad met iemand en je ze bijvoorbeeld geholpen hebt met een vraag of klacht. Op het moment dat je het idee hebt dat de klant tevreden of blij is vraag je of ze een review willen achterlaten.

Een andere manier om je prominentie te verhogen is door het verkrijgen van lokale links. Benader hiervoor lokale partners zoals leveranciers, verenigingen of andere organisaties waarmee je een relatie hebt opgebouwd. Kijk ook naar bedrijven die aansluiten bij jouw product of dienst. Denk aan een schildersbedrijf en een stucadoorsbedrijf: beide bedienen dezelfde klant, de diensten kunnen gelijktijdig nodig zijn en ze concurreren niet met elkaar. Perfect voor een samenwerking.

Meting van vooruitgang

Zoals altijd is het belangrijk om te meten wat het resultaat is van je werk. In je Google My Business profiel kun je bij ‘inzichten’ statistieken zien over:

  • Zoekopdrachten die zijn gebruikt om je bedrijf te vinden
  • Hoe klanten zoeken naar je bedrijf (merknaam, rechtstreeks of via een algemene zoekopdracht
  • Waar klanten je bedrijf bekijken op Google, via Google maps of de normale resultaten
  • Welke actie mensen ondernemen (bellen, route opvragen of je website bezoeken)
  • De gebieden waar klanten een routebeschrijving naar je bedrijf opvragen (kan weer interessant zijn voor paid advertising)
  • Wanneer en hoe vaak klanten je bedrijf bellen
  • Populaire bezoektijden
  • Het aantal keren dat je bedrijfsfoto’s zijn bekeken in vergelijking met foto’s van andere bedrijven
  • Het aantal foto’s dat voor je bedrijf wordt weergegeven in vergelijking met foto’s van andere bedrijven

Tot slot: wanneer je aan de slag gaat met je zichtbaarheid vergroten in Google Maps ga je dit niet direct zien in de resultaten. Dit heeft even tijd nodig. Blijf consistent werken aan met name prominentie (reviews en links) en je zult zien dat je op termijn mooie groei kunt realiseren!

Heb je vragen over het bovenstaande of heb je hulp nodig? Laat het ons weten!