core web vitals hero banner

Core Web Vitals: nieuwe ranking factors

Binnen online marketing en SEO specifiek is het gebruikerservaring of ‘user experience’, al tijden een hot topic. Google pusht webmasters al jaren richting het verbeteren van de gebruikerservaring op websites door ‘Search signals for page experience’ als ranking factor op te nemen in het algoritme. Denk dan aan signalen zoals mobiel vriendelijkheid, gebruik van een beveiligde verbinding (https) en sitesnelheid. Google heeft aangekondigd dat in 2021 drie nieuwe signalen worden toegevoegd aan dit rijtje, de ‘Core Web Vitals’.

Core web vitals is een benaming voor 3 elementen die bijdragen aan een goede gebruikerservaring:

  • Laden, met als bijbehorende metric: Largest Contentful Paint (LCP)
  • Interactiviteit, met als metric First Input Delay (FID)
  • Visuele stabiliteit, met als metric Cumulative Layout Shift (CLS).

Omdat het bovenstaande het waarschijnlijk niet duidelijk maakt volgt een korte uitleg van elke metric.

page experience signalen en de rol van core web vitals

Largest Contentful Paint

De LCP is een metric voor de ervaren laadsnelheid. Dit wordt gemeten op basis van de laadtijd van het grootste element (tekstblok of afbeelding) in de viewport (venster). Ze meten dan in feite hoe lang het duurt voordat het belangrijkste van de pagina is geladen. Een goede score is een tijd van 2,5 seconden of minder.

First Input Delay

FID is een metric voor interactie. Het meet het verschil tussen de eerste interactie en de daadwerkelijke uitvoering van die actie (dus bijvoorbeeld de ‘reactietijd’ van het klikken op een button. Een goed mikpunt is 100 milliseconden.

Cumulative Layout Shift

CLS geeft aan hoe ‘stabiel’ een pagina is. Je hebt wel eens websites waarbij je begint met lezen en plots de tekst naar beneden gaat omdat er nog een ad of afbeeldingen boven de tekst wordt geladen. Dat is Layout shift. CLS meet hoe vaak dit gebeurd in de tijd dat een pagina open is. Een goed streven is een score van minder dan 0,1.

core web vitals metrics

En wat moeten we er mee?

Het is verstandig om tijdig aan de slag te gaan met bovenstaande punten. Behalve dat het voor SEO uiteindelijk een positief effect heeft, zal een goede score op bovenstaande punten ook effect hebben op time on site en conversieratio. Je zorgt immers voor een goede gebruikerservaring.

Mocht je willen weten hoe jouw website scoort op deze punten kun je dit testen met Lighthouse in Chrome Dev Tools. Je kunt ook direct naar https://web.dev/measure/ gaan en daar de URL intypen.
Is dit allemaal abracadabra maar wil je wel weten of jij actie moet ondernemen? Neem dan contact met ons op!

Recommended Posts