Zoekmachine optimalisatie

Van eenpitters tot internationale spelers, alle bedrijven kunnen profiteren van zoekmachine optimalisatie (SEO). Consumenten zoeken nou eenmaal online naar producten, diensten en bedrijven. Organisch zoekverkeer is van hoge kwaliteit en converteert goed. 33% van de mensen klikken op het eerste resultaat in de zoekmachines. Precies dat maakt zoekmachine optimalisatie een interessant maar ook competitief marketingkanaal.

Of je nu hulp nodig hebt met een website migratie, een technische website audit of het opstellen van een SEO strategie, wij verzorgen een doelgericht een effectieve aanpak waarmee jij je doelen bereikt.

Zij gingen je voor

Onze SEO werkwijze: pragmatisch en doelgericht

Zoekmachine optimalisatie is een langdurig en soms technisch proces. Dat maakt het voor bedrijven lastig om met SEO te beginnen en het proces goed te overzien. Onze werkwijze is daarom gericht op twee kernwaarden: doelgericht en pragmatisch. Dit is vertaald in een cyclus van 4 stappen.

 
sea werkwijze

1. Doelen stellen

Aan de basis van elke cyclus staat het doel: waar gaan we samen aan werken? Doelen kunnen uiteenlopen van meer organisch verkeer specifieke categorieën van een webshop tot het verminderen van de druk op de klantenservice. Samen bepalen we waar we met SEO het meeste impact kunnen maken voor jouw business.

2. SEO scan & strategie

De tweede stap is het in kaart brengen van relevante organisatorische en seo-specifieke elementen. Het doel is om alle verbeterpunten in kaart te brengen. Vervolgens wordt een SEO strategie opgesteld hoe we de doelen kunnen bereiken aan de hand van de verbeterpunten. Daarbij houden we rekening met de impact en de praktische uitvoerbaarheid van de verbeterpunten.

3. Uitvoering

In de derde stap is gericht op praktische uitvoering. Aspire Digital coördineert en ondersteund bij het implementeren van de verbeterpunten. We overleggen met alle betrokken partijen en zorgen voor de benodigde input om de processen vlot te laten verlopen. Rapportage gebeurd door middel van (video)meetings.

4. Evaluatie

Elk kwartaal wordt een kwartaalevaluatie ingepland. Hier bespreken we de uitgevoerde werkzaamheden en de resultaten van het afgelopen kwartaal. Ook is dit een goed moment om de samenwerking en mogelijke verbeterpunten aan te kaarten. Dit dient als input om nieuwe doelen op te stellen.

Ons doel is jouw succes

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op. We zijn benieuwd naar je ambities!

Twijfel je nog?

Ben je nog niet overtuigd? Misschien dat onze klanten je wel kunnen overtuigen. Bovendien kun je altijd een vrijblijvend adviesgesprek met ons inplannen.

Aspire Digital is een expert in het vak. Ze hebben mij in het verleden erg geholpen om een dalende organische groei in een stijgende om te zetten en onze SEO issues aan te pakken. Ze zijn niet bang de extra uurtjes te verzetten om iets gedaan te krijgen, wat zeldzaam is in een SEO specialist.
Grasscity
International E-commerce

Veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor ‘Search Engine Optimisation’, wat in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’ betekent. SEO is samen te vatten als alle activiteiten die zijn gericht op het verbeteren van organische zoekwoord posities van een specifieke website. Eenvoudig uitgelegd probeer je er voor te zorgen dat een website hoger ‘rankt’ wanneer er gezocht wordt met een relevant zoekwoord.

Zoekmachines laten gebruikers content op het internet doorzoeken door middel van zoekwoorden. Om dit te kunnen zijn er 3 stappen nodig: crawlen, indexeren en uitleveren.

  1. Crawlen
    Om de database op te bouwen moet een zoekmachine eerst webpagina’s vinden. Hier worden webcrawlers (ook wel spiders) voor gebruikt. Dit zijn programma’s die geautomatiseerd een webpagina bekijken en de links op de pagina volgen. Zo ontdekken webcrawlers honderden miljarden pagina’s.

  2. Indexeren
    ​Van al deze pagina’s wordt door middel van een complex algoritme bepaald waar de pagina over gaat. Hier komen de bekende zoekwoorden om de hoek kijken. De zoekmachine slaat al deze pagina’s op in zijn database met bij elke pagina relevante zoekwoorden en een relevantiescore.

  3. Uitlevering
    Wanneer iemand een zoekopdracht invoert haalt de zoekmachine de pagina’s op die passen bij de zoekopdracht en rangschikt ze op volgorde van relevantie. De meest relevante pagina staat bovenaan (positie 1), gevolgd door een hele reeks andere pagina’s. Dit laatste is goed om te onthouden: het doel van een zoekmachine is de gebruiker de meest relevante pagina te tonen voor een zoekopdracht.

Websiteverkeer bestaat vaak voor een groot deel uit organische bezoekers. Om die reden wordt SEO vaak als een belangrijk marketingkanaal bestempeld. Omdat je geen geld betaald voor organische bezoekers is het ‘gratis’ verkeer en daarmee dus erg aantrekkelijk. In de praktijk kost het tijd en moeite om beter gevonden te worden in zoekmachines, dus helemaal gratis is het dan niet. Echter, met een goede strategie en aanpak kun je veel relevant verkeer naar je website krijgen, elke maand weer.

De voordelen van SEO zijn onder andere:

  1. Je grootste verkeersbron wordt nog groter. Organische verkeer is vaak verantwoordelijk voor meer dan de helft van de website bezoekers.
  2. Geen kosten voor advertentiebudget. SEO wordt ook wel ‘gratis’ genoemd, maar dat is het natuurlijk niet. Het schrijven van content en het optimaliseren van de website techniek kost ook tijd en dus geld.
  3. Betere betrouwbaarheid. Een goede organische zichtbaarheid zorgt ervoor dat (potentiele) klanten je vaker online zien. Hierdoor bouw je aan je imago.
  4. Langdurig resultaat. Wanneer je eenmaal goed gevonden wordt veranderd dat niet zomaar. Je zult in maanden dat je minder tijd aan SEO spendeert dus nog net zo veel organische bezoekers ontvangen.
  5. Goede start voor andere kanalen. Met SEO richten we ons vaker op de gehele customer journey. Wanneer je dmv goede content hoog in de funnel zichtbaar bent, kun je deze websitebezoekers in andere kanalen targeten.
  6. Lokale mogelijkheden. Voor bedrijven met een lokale focus is het relatief makkelijk om goed zichtbaar te worden in de directe omgeving. Fijn voor kleine ondernemers zonder een groot marketingbudget.

 

Wanneer het over zoekmachine optimalisatie gaat praten mensen vaak over de 3 pilaren van SEO. Dit zijn content, website techniek en autoriteit. Deze 3 onderwerpen zorgen samen voor goede zichtbaarheid in zoekmachines. Meer weten? Neem gerust contact op!